parallax background

Otpornost na katastrofe

Kibernetička zaštita / Cyber protect

Budući da su informacije o raznim propustima u aplikacijama i operativnim sustavima lako dostupne, uz zaštitu IT infrastrukture i podataka kontinuitet poslovanja traži i snažnu zaštitu od sve češćih kibernetičkih napada.

Pri tome, pravilno dizajnirana i implementirana sigurnosna pohrana podataka (backup) apsolutni je prioritet i prva obrana od kibernetičkih napada. Imamo bogato iskustvo u tome i procedurama oporavka od kibernetičkih incidenata pa možemo svojim korisnicima zajamčiti nastavak poslovanja, u vrlo kratkom roku, nakon eventualnog sigurnosnog incidenta. Rješenja koja smo razvili utemeljena su na Dell PowerProtect i Cyber Recovery sustavima. 

Oporavak poslovanja nakon katastrofalnog incidenta ili zastoja / Disaster recovery

Kontinuitet poslovanja temelji se na stalnoj dostupnosti IT infrastrukture i informacijskih servisa u svakodnevnom radu. On ovisi i o brzini oporavka u slučaju zastoja, kojem uzroci mogu biti razni nepovoljni događaji, kao što su požar, poplava, veći kvar na opremi ili kibernetički napad. Kako bi oporavak bio brz i bezbolan, organizacije ga planiraju i pri tome koriste razna rješenja.

Primjerice,  VMware Site Recovery Manager (SRM), rješenje je koje pruža upravljanje bazirano na pravilima i automatiziranu orkestraciju i testiranje planova za oporavak od katastrofe.

Izrada dodatnih, sigurnosnih kopija poslovnih podataka / Back up

Sustavi za izradu dodatnih kopija podataka nužne su komponente svakog podatkovnog centra, a namjena im je čuvanje i arhiviranje važnih informacija i aplikacija, kako bi bile stalno dostupne i dohvatljive u slučaju zastoja. Podržavaju većinu aplikacija u podatkovnim centrima i višestruko su redundantni - čuvaju podatke na raznim medijima, uključujući diskovna polja, tračne jedinice i medije u javnim ili privatnim oblacima. Izvorni podaci su podržani u različitim formatima, kao što su podaci na datotečnim sustavima, u bazama podataka, objektni podaci i sl.

Suvremeni sustavi za izradu dodatnih kopija podataka nude i niz naprednih funkcionalnosti, kao što su napredna analitika za potrebe GDPR-a i usklađivanje s uredbama vezanih uz privatnost i zaštitu podataka te mogućnost pretraživanja informacija unutar samih backup kontejnera. 

Rješenja: Veeam, Commvault, Dell Technologies, Cohesity.

Edukacija

Važno je istaknuti da postoje definirani alati i metode koji pomažu u kreiranju planova edukacija o kibernetičkoj sigurnosti. Korištenje ovih alata olakšava organizacijama strukturiranje i provedbu edukacijskih programa kako bi se osiguralo učinkovito obrazovanje osoblja o sigurnosnim prijetnjama i pravilnom postupanju u slučaju incidenta. 

Neki od ovih alata uključuju: 

  1. Simulirani napadi (Phishing simulacije): Provjera svijesti korisnika putem simuliranih phishing napada pomaže identificirati slabe točke u sigurnosnoj svijesti osoblja i pruža priliku za dodatnu edukaciju, 
  2. E-learning platforme: Online platforme za učenje omogućuju organizacijama prilagodbu edukacijskih programa potrebama svojih zaposlenika, pružajući im pristup obrazovnim materijalima o kibernetičkoj sigurnosti usklađen s njihovim rasporedom i obvezama, 
  3. Redovite radionice i seminari: Organiziranje redovitih radionica i seminara o kibernetičkoj sigurnosti omogućuje zaposlenicima interaktivno učenje i razmjenu iskustava, potičući ih da aktivno sudjeluju u zaštiti organizacije, 
  4. Testiranje znanja i evaluacija: Redovito testiranje znanja i evaluacija učinkovitosti edukacijskih programa pomaže organizacijama pratiti napredak osoblja i identificirati područja koja zahtijevaju dodatnu pažnju i edukaciju.

Korištenje ovih alata i metoda omogućuje organizacijama da kreiraju sveobuhvatne planove edukacija o kibernetičkoj sigurnosti koji će osigurati da osoblje bude dobro informirano i pripremljeno za suzbijanje sigurnosnih prijetnji. Integracija tih alata u redovite aktivnosti organizacije osigurava kontinuiranu podršku sigurnosnoj kulturi i praksama unutar tvrtke.

Plan odgovora na incidente

Plan odgovora na incidente je pripremljen dokument koji pokriva ključna područja. Prvenstveno je važno napraviti pripremu i planiranje u kojem kompanije trebaju razviti procese identifikacije i upravljanja ranjivostima, kao i planove kontinuiteta poslovanja, kako bi se osigurala otpornost poslovanja tijekom incidenata. 

Kako se ponašati kad se incident dogoditi? 

  1. Potrebna je brza identifikacija te izolacija pogođenih sustava kako bi se spriječila daljnja šteta 
  2. Potom je obavezno obavještavanje i uključivanje relevantnih unutarnjih i vanjskih dionika kroz efikasnu komunikaciju i koordinaciju 
  3. Slijedi provođenje aktivnosti od strane definiranih incident timova kako bi se zaustavio i iskorijenio napad što je moguće prije. 

Iduće područje je analiza incidenta koji je ključ za razumijevanje što se dogodilo, zašto se dogodilo i kako se može spriječiti ponavljanje. 

To podrazumijeva: 

  • identifikaciju slijeda događaja, 
  • utvrđivanje ranjivosti i prijetnji, 
  • određivanje uzroka incidenta. 

Potom se planira oporavak od incidenta u kojem je važno osigurati da su sustavi vraćeni u normalno stanje rada te da su ranjivosti uklonjene kako bi se spriječili slični budući incidenti. Tu je ključno provoditi mjere osiguranja integriteta sigurnosnih kopija te drugih resursa potrebnih za obnovu i povratak pune funkcionalnosti ključnih servisa. Plan odgovora na incidente važno je kontinuirano poboljšavati te redovito ažurirati planove i procese sukladno novim prijetnjama.